Urheilija

Lentopallo- ja urheilulinjalla opiskeleva urheilija harjoittelee tavoitteellisesti kahtena aamuna viikossa. Syksystä 2021 alkaen aamuharjoitukset toteutetaan urheilijan oman valmentajan ohjeiden mukaan. Yhteyshenkilönä toimii Vammalan lukion liikunnan opettaja.

Hakeminen lentopallo- ja urheilulinjalle

Lentopallo- ja urheilulinjalle haetaan yhteishaussa.

Linjalle hakeva voi saada 20 valintapistettä. Korkeintaan 10 pistettä saa peruskoulun päättötodistuksesta (lukuaineiden keskiarvo) ja 10 pistettä urheilullisista saavutuksista ja harrastuneisuudesta. Pisteytyksessä noudatetaan lajiliittopisteytyksen periaatteita.

Urheilupisteet

•5,1 - 6: lajin huippulahjakkuus (lähellä ikäluokan kansainvälistä tasoa, joukkuelajeissa johtava pelaaja/urheilija maajoukkueessa)
•4,1 - 5,0: ikäluokan maajoukkueurheilija (joukkuelajit), SM-mitalitaso (yksilölajit)
•2,1 - 4,0: SM-pistesijoilla (yksilölajit), alue-, piirijoukkuetaso, maajoukkue-ehdokas (joukkuelajit)
•1,0 - 2,0: seuratason aktiivi, ei meriittejä
•0 pistettä: käytetään vain jos ei ole mitään tietoja

Soveltuvuuspisteet

Pisteytyksessä huomioidaan mm. seuraavia seikkoja (ei tärkeysjärjestyksessä):

•lajin harjoittelu- ja/tai valmennusolosuhteet
•hakijan edellytykset/motivaatio opiskeluun
•hakijan urheilullinen potentiaali ja monipuolisuus
•muut mahdolliset seikat

Jos hakija on saanut urheilupisteistä 0 pistettä, voi Vammalan lukio antaa maksimissaan kolme soveltuvuuspistettä.

Lentopallo- ja urheilulinjalle valittavan opiskelijan lukuaineiden keskiarvon tulee olla vähintään 7,0.

Opiskelu ja asuminen Sastamalassa

Sastamalaan pääsee päivittäin kätevästi linja-autolla ja junalla esimerkiksi Tampereelta, Nokialta, Huittisista ja Porista.

Vammalan lukiolla ei ole asuntolaa, mutta Vammalan lukiolta voi tiedustella asumismahdollisuuksia Sastamalassa. Kauempaa tulleidenkin on helppo löytää vuokra-asunto läheltä koulua ja harjoittelupaikkoja.